ANITRA
Škoda 03T, známá spíše pod názvem Astra (asynchronní tramvaj), Anitra (v Brně – asynchronní nízkopodlažní tramvaj) nebo dříve také LTM 10.08, je česká tříčlánková nízkopodlažní tramvaj vyráběná společností Škoda. Svoji premiéru měla roku 1998, prototypy se objevily již na přelomu let 1997 a 1998.
Konstrukce
Jedná se o jednosměrný čtyřnápravový motorový částečně nízkopodlažní tramvajový vůz skládající se ze tří článků, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. V pravé bočnici se nacházejí čtvery předsuvné dveře (ve středním článku dvoje dvoukřídlé, v krajních jsou vždy jedny jednokřídlé).
Střední článek je zavěšen mezi krajní články, které jsou umístěny na pevných podvozcích. Vozové skříně jednotlivých článků mají ocelové kostry svařené z ohýbaných a uzavřených profilů a z materiálů, u nichž byla zvýšena odolnost proti korozi.
Na střeše vozidla je umístěna elektrická výzbroj, která umožňuje rekuperaci a snižuje tak spotřebu proudu u vozidla při jeho brzdění. Trakční motory jsou asynchronní a spolu s napěťovým střídačem IGBT mají rovněž určitý podíl na snížené spotřebě elektrického proudu oproti například odporové regulaci.
Prostřední článek tramvaje je nízkopodlažní, s výškou podlahy 350 mm nad temenem kolejnice. Tvoří 50 % celé tramvaje. Ostatní články pak jsou ve výšce normální (780 mm), a tudíž jsou u dveří do nich vedoucích schody. Celý vůz je průchozí, při jeho navrhování bylo myšleno i na osoby se sníženou schopností pohybu akočárky. Pod dveřmi středního článku je umístěna výsuvná plošina, podobně jako je tomu například u autobusů typů Irisbus Citybus 12M a Mercedes-Benz Citaro.
Prototypy
Oba prototypy tramvaje 03T byly vyrobeny v roce 1997. Každý z nich měl ale od počátku úplně jiný osud. Původně měla dostat tyto dva vozyPlzeň, kde měly probíhat veškeré zkoušky. Protože si však Dopravní podnik Ostrava v téže době objednal dva vozy, byl na přelomu let 1997 a1998 první prototyp převezen (po krátkých zkušebních jízdách v Plzni) do Ostravy, kde byly vykonány zkoušky. Od 17. dubna mohl jezdit i s cestujícími pod evidenčním číslem 1201. Na začátku září, po dodání prvního sériového vozu, byl vrácen výrobci, který ho předal Plzeňským městským dopravním podnikům. Obdržel evidenční číslo 300 a od začátku října 1998 jezdil v Plzni v běžném provozu. Po nehodě v lednu 2006 byl ale odstaven a na podzim 2007 byl vzhledem k atypickým náhradním dílům definitivně vyřazen. Likvidace vozu započala v květnu 2008.[1]
Druhý prototypový vůz byl v roce 1998 zkoušen v domácí Plzni. Právě u této tramvaje probíhaly zkoušky pro schválení typu vozu. Po jejich úspěšném absolvování byla tramvaj v létě 1998 zařazena do pravidelného provozu pod číslem 301.